torstai 17. maaliskuuta 2011

Videopaljastuksia: hyvää ja huonoa




Alkuun oli vuorossa 13 esteen rata, jossa oli tiukkoja käännöksiä, ovelia houkutusesteitä ja osin sisäkkäisiä ympyröitä myötäpäivään. Takkusimme radalla ja jouduimme pysähtymään yhteensä viiteen kohtaan ohjausvirheitteni takia. Pysähtymiskohdat tuli merkitty kolmiolla kuvaankin. Niissä joko koira meni kohti väärää estettä tai sitten minä hukkasin radan ja en muistanut, mihin estelle piti mennä, kun pyöriminen meni päähän tai en uskaltanut edetä, kun en ollut varma suorituksesta. Pysäytin koiran esim. ennen valssausta ja rengasta, vaikka koira kyllä meni molemmat kohdat sitten ihan hyvin, kun olin itse saanut miettiä, miten niistä mennään. Molemmat rengashypyt menivät mainiosti, ja koira ei yrittänyt yhtään oikaista siinä. Erityisen iloinen olin putki-rengas sarjasta, jonka välillä vaihdoin itse puolta. Myös moni hyppysarja meni optimaalisesti, kun koira hyppäsi sisäradan reunasta estettä.

Toisessa sarjassa oli 11 esteen sarja, johon oli viritetty pari pakollista pysähdystä kepeille ja kontaktille. Kepeillä haimme optimaalista nopeutta minulle, jotta koira tekee sarjan kunnolla loppuun saakka. Videolta näkyy, kuinka tyypillisesti minulla loppuu vauhti juuri ennen loppua, niin radassa kuin kepeilläkin. Keppien alussa olin ilmeisesti liian lähellä estettä, jolloin estän koiraa liikaa. Kaikkein parhaiten este meni, kun en ohjannut koiraa kädelläni ja olin riittävän etäällä esteestä. Kontaktit menivät hyvin, kun alun jälkeen aloin antaa käskyn riittävän aikaisin. Rommi sietää jo jonkin verran liikettäni kontaktissa. Ohjaaja oli sitä mieltä, että kontaktia voisi jo alkaa yhdistää esteeseen. Muussa rataosuudessa pidimme lähinnä hauskaa, ja sinne tuli pari pysähdystä ohjausvirheestäni.

Lopussa teimme neljän esteen kierrosta ympyränä molempiin suuntiin. Se meni kivasti. Alkuun olin hieman kumarassa, kun ajattelin, että koira tarvitsee "olkapää edellä" -ohjausta, mutta näytti tuo menevän samalla tavalla, kun olin aivan pystyssä. Ajattelin vielä ottaa kepit nopeasti oikealta puolelta, mutta niitä piti mennä kolme kertaa ennen kuin saimme puhtan suorituksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti